woensdag 2 augustus 2017

Augustus 2017

Beste volgers, na minstens een half jaar stilte nemen we de draad weer op.
De voorbije maanden hebben we doorgebracht in Vlaanderen om afscheid te nemen van mijn moeder en daarna, ietwat verweesd, zijn we eind juni teruggevlogen naar Gran Canaria.
Door deze omstandigheden was er van 'winteronderhoud' nog niets in huis gekomen en deze 'verstrooiïng' kwam goed van pas.
De Aeolus ging op het droge. Het onderwaterschip kreeg weer een verse laag antifouling en de romp staat weer in de wax.
Stilaan komt weer de goesting om nieuwe plannen te smeden. We hebben naar ons gevoel te lang stil gelegen en zijn een beetje vastgeroest in Las Palmas.
Madeira lijkt ons nog steeds een mooie bestemming om van daaruit richting de zeilen te hijsen richting Middellandse Zee.
Met een paar zeiltrips trachten we weer te wennen aan de woelige zee en zeeziekte de baas te blijven. Ondertussen is het wachten op wat rustiger weer en vooral wat minder deining.
Op 28 juli is het zo ver. Met pijn in ons hart verlaten we om 8u Gran Canaria en zetten koers richting Fuerteventura. We zeilen de oversteek aan halve wind maar aan de zuidpunt van Fuerteventura gaat het er zoals altijd een pak heftiger aan toe. We krijgen tot 35 knopen wind en zijn heel blij dat we op tijd goed gereefd hebben.
Voor een eerste lange tocht kan dat tellen. Tegen 20u30 lopen we de haven van Gran Tarajal binnen. We voelen ons allebei niet 100% lekker en besluiten om na een goede nachtrust te kijken hoe we en of we verder varen.

Het is hier zalig. Wat een contrast met de drukte van Las Palmas. We genieten er van, de stilte is adembenemend. 's Avonds klinkt er uit het dorp wat Spaanse muziek. Je zou bijna denken dat ze hier nog niet van MTV gehoord hebben.

Een paar dagen blijven, dat zien we wel zitten. We maken kennis met een koppel uit Gent en krijgen lieve Nederlandse buren.

Na een weekje afkicken van het stadsleven, varen we door naar Lanzarote waar we in de haven Marina Rubicon onze Aeolus afmeren.
We worden overspoeld door een vakantiegevoel en laten ons hier helemaal door meeslepen. Ook al kennen we deze plek nog van bij de heenreis, toch zijn we weer onder de indruk van de mooie locatie, de prachtige wandelwegen langs de kust en het zwembad waar we elke dag wat baantjes trekken. Deugddoend is dat met een temperatuur van meer dan 30°.
Maar naast het genieten worden we geconfronteerd met de toeristische neveneffecten. Het is hoogseizoen, dus extreem druk op de stranden en in de restaurantjes langs de kade.
De supermarktjes zijn helemaal toegespitst op dit cliënteel. Er is weinig keuze in verse producten, alsof al deze toeristen leven op pizza, chips en sterke drank. Het is dus een beetje zoeken en creatief zijn.
Gisteren kwamen we na een trip met de bus van 45 minuten door een deprimerend, troosteloos zanderig landschap, aan in Arrecife. Ook de stad heeft geen uitstraling of aantrekkingskracht op ons. Dus zijn we blij wanneer we 's avonds weer heerlijk kunnen genieten in onze kuip.

Playa Blanca heeft een unieke nieuwe duikplaats: Het Museo Atlántico, het is een onderwatermuseum dat door kunstenaar Jason deCaires werd aangelegd als een kunstmatig rif.
Het bestaat uit 10 verschillende groepen beelden. Voor sommige hebben inwoners van Lanzarote model gestaan.
De beeldengroep 'Vlot van Lampedusa' is een verwijzing naar de vluchtelingencrisis en diverse beelden die half cactus half mens zijn, beelden de vervlechting van mens en natuur uit.
Als verwijzing naar de moderne samenleving en technologie zijn er ook beelden van een koppel dat een selfie neemt.

Wij zijn geen duikers maar waren wel onder de indruk van de verhalen en gingen een kijkje nemen op internet 'afbeeldingen Museo Atlantico Lanzarote' waar vele mooie foto's te zien zijn.

de foto's
 we varen langs de kust van Fuerteventura
 Marina Rubicon
 Museo Atlántico
 Strand Arrecife op een zaterdag middag
 sfeer beeldje
 onze thuis
 Playa Blanca
 Wandelpad langs de kust
 Het zwembad

Voor vrienden en familie :https://photos.google.com/share/AF1QipNacF8YfzGJ91_gHQDt2pfdaRK7wt-H_zuiFuCbgBC-DH8sCBL5t-tbXAbaBU5suQ?key=aDRVRUtuejBNNmFoa2FiVmJhS19GWXdpNDFocDln