dinsdag 6 oktober 2015

oktober 2015
We hadden verwacht dat we hier in Las Palmas zouden buitenvliegen om plaats te maken voor de ARC, maar we hebben een reserve-plaatsje kunnen bemachtigen. In principe hebben ze het niet nodig maar in geval van... moeten we dezelfde dag vertrekken. We wagen het erop.
Hier in de haven neemt de spanning toe. Er worden ongeveer 240 boten verwacht die de oversteek naar de Caraïben gaan maken. Alles moet er piekfijn uitzien. Het havenpersoneel wordt al wat zenuwachtig.
Ondertussen genieten we toch maar lekker van het warme weer en zijn we gestart met extra bootklussen. Het watertoevoer/afvoer van de badkamer hebben we schoongemaakt en gedeeltelijk vernieuwd. We schrokken ervan hoe snel de leidingen verkalken.
De grote schoonmaak binnen is gedaan, nu het dek nog. Het touwwerk staat te weken in een sopje zodat al het zout en vuil kan weggespoeld worden.
Elke dag poetsen we een deel van het ijzerwerk. Zodoende blijft er nog voldoende tijd over om te relaxen, te wandelen en te fietsen. Nee, we vervelen ons echt niet.
Af en toe doen we een uitstapje met een huurauto of per bus, waaronder een heerlijk uitstapje naar
Firgas. De mooiste attractie van Firgas is een steile straat die uit twee gedeelten bestaat.
Het bovenste deel is gewijd aan de zeven Canarische Eilanden. Van ieder eiland is met tegels een karakteristiek landschap gemaakt. Daaronder staat het wapen van het desbetreffende eiland en een reliëf van dat eiland.
Het onderste deel van de Paseo bestaat uit een mooie waterval met aan de zijkant een witte muur waartegen 22 prachtige kleurige betegelde banken staan. Zij staan symbool voor de 21 gemeenten van Gran Canaria en nog eentje voor het eilandbestuur.
Op elke bank staan verschillende taferelen die karakteristiek zijn voor de gemeenten. Boven elke bank hangt een schilderij van tegels met het gemeentewapen.
De waterloop is een monument ter nagedachtenis aan de eerste irrigatiekanalen die werden aangelegd na de verovering van Gran Canaria. Zij waren van groot belang voor de ontwikkeling van het gebied en werden gebruikt om de suikerrietvelden te bevloeien. Met de komst van klei uit Frankrijk (vanaf 1849) werden de geulen van cement gemaakt. Hiermee werd dit het belangrijkste watertransportsysteem van Gran Canaria.
Even buiten de hoofdstad (in Tafira Alta) ontdekken we een typisch Canarisch restaurantje. De locatie is perfect, het eten bijzonder lekker.
De foto's:
https://plus.google.com/photos/106250560283598645176/albums/6202559039755714865?authkey=CIiOlfj4-fuUAw
prive:
https://plus.google.com/photos/106250560283598645176/albums/6202806554314815201?authkey=CJjl96z_0pmQDQ

Geen opmerkingen: