maandag 14 juli 2014

De tweede week van juli.
Met de Portugese vlag in het want varen we Viana do Castelo binnen. De kleine haven ligt helemaal vol dus blijven we aan de wachtsteiger liggen. Het centrum is de moeite, het werd rijkelijk bedeeld met mooie historische gebouwen.
We maken contact met een Duits koppel die net terug zijn uit de Bermudas en met andere wereldzeilers. Ieder met zijn eigen verhaal, zijn aanbevelingen en op- en aanmerkingen. 's Avonds zitten we gezellig in de kuip met een Nederlandse zenuwarts uit Friesland.
De volgende morgend varen we door naar Póvoa de Varzim. We worden er vriendelijk onthaald door de (niet klokvaste) Maria van het havenkantoor. Via een 'dwarsdoortocht' langs de droogdokken en dan omhoog, bereiken we de stad. We zijn net te laat voor het feest van San Pedro, maar we zien er nog de resten van. Ook hier bewonderen we de prachtige azuleos in de oude stad. Deze badplaats met groot strand, trekt blijkbaar veel Portugese vakantiegangers.
We hebben een electronica-probleem. Onze repeaters in de kuip, voor wind en snelheid, zijn uitgevallen en de plaatselijke electrieker kan ons niet helpen. Hij verwijst ons door naar Fernando en Nelson in Porto. Vroeger dan we gedacht hadden vertrekken we richting Porto.
Het binnenvaren van deze majestueuse stad is adembenemend. Vlak voor de hoge Ponte de Arrábida ligt Douro Marina, spiksplinternieuw sinds 2012. Een heel vriendelijke marinero vaart ons tegemoet en begeleidt ons naar een ligplaats waar we terstond de eerste uitleg en aanwijzingen krijgen.
Voor Porto nemen we ruim de tijd. Om naar het centrum te gaan, nemen we de overzetboot en dan de bus of een stokoud trammetje. Iedere dag ontdekken we een ander stadsdeel. Zo komen we terecht op een wijkfeest met volksdansfestival. Uiteraard bezoeken we ook het station en boekhandel Lello. Deze laatste was de boekhandel waar Harry Potter zijn boeken voor Zweinstein ging kopen. We ontdekken de prachtig ingerichte vintage shops. Langs de oever van de Douro liggen de Porto-boten die met plezier de toeristen een tochtje aanbieden op de rivier. Bezoek aan één van de Porto-huizen is uiteraard onafwendbaar.
In de volkswijk, aanpalend aan de jachthaven, zitten de vissers en vissersvrouwen 's avonds gezellig buiten op straat te kletsen en te bbq-en. Overdag wordt de was met de hand gedaan in de plaatselijke overdekte wasplaats en te drogen gehangen aan op palen omhooggestoken waslijnen.
Het is hier zonnig en warm. We hebben onze grote zonnetent opgehangen zo blijft het binnen heerlijk koel.
Zalig om eindelijk in de kuip te kunnen ontbijten. Niet in het minst omdat er elke morgen om 8u komt een marinero langs komt met 4 verse pistolets, als dat geen service is !
Op 13juli (proficiat Francis) eten we iets in “Coma”. Een restaurantje rechtover de bombeiro's, waar dubbelparkeren geen kunst maar een gewoonte geworden is.(kijk maar eens naar de fotos!) Je vindt alle info op www.restaurantecoma.com.
Kok Lopes en dienster Bastos hebben ons heerlijk verrwent. Een aanrader als je in Porto terecht komt.