woensdag 9 juli 2014

De eerste week van juli
‚s Morgens met de bus naar Noia waar we een wandeling maken in het historisch centrum en langs de overdekte markt. In een klein kerkje zijn 2 nonnen gezangen aan het oefenen. Ze klinken hemels maar de koster is niet tevreden en laat hun wel 10 keer opnieuw beginnen. In Spanje zijn de meeste kerken open en er speelt bijna altijd zachte muziek.
In alle steden die we in Spanje bezochten, viel ons op hoeveel bedelaars er langs de straten zitten. Ook hier ontbreken ze niet.
In Portosin, waar de boot ligt, is het bijna 1km stappen naar de supermarkt (bergop, bergaf). Geef mij maar de bakker er fruitwinkel in het dorp. We hebben een elektricien laten komen om de boegschroef na te kijken. Hij kan er niet veel aan doen. Om het euvel te verhelpen zou de boot uit het water moeten en dat zien we nu niet direct zitten.
Naast ons liggen Noren en Ieren, maar ze zijn allebei even zuur. Gelukkig vertrekken de Noren en maken ze plaats voor vriendelijke Nederlanders.

De volgende dag staan we vroeg op, om 7u en om 8u15 vertrekken we naar de volgende ria. Onderweg krijgen we zeer veel hoge deining en wind op kop.  Om deze ria in te varen moeten we langs smalle doorgangen tussen de rotsen. Te gevaarlijk met dit weer. We besluiten er rond te varen maar dan zijn we wel zo goed als aan de volgende ria. Ook geen probleem. De komende nacht wordt harde wind voorspeld, in de haven van Sanxenxa liggen we goed beschut. Een prachtige gloednieuwe haven met super grote motorjachten. Het St-Tropez van Galicië met een groot strand, veel terrasjes en mooie winkels.
Zomers weer, we zetten onze zonnetent, koken ons potje, vullen de watertank, douchen, bekijken het weerbericht en de tochtplanning voor morgen.

Heerlijk uitgeslapen tot 9u. Na het ontbijt is het tijd om boodschappen te doen en nog wat rond te wandelen in dit vakantie-oord. Om 12u gooien we de trossen los, hop naar de volgende en laatste ria. 4 uur later lopen we de haven van Baiona binnen. De prachtige parador, gelegen op een rots, is al van mijlen ver te zien. Er zijn 2 clubs maar de baai is groot genoeg en erg uitnodigend om te gaan ankeren. We trekken ons anker goed vast want er wordt wel wat wind verwacht. Het lukt al vanaf de eerste keer maar voor alle zekerheid zetten we voor 's nachts toch maar ons ankeralarm aan. Die nacht trekt de wind fors aan en verandert ook nog van richting wat maakt dat we die nacht 2x uit ons bed moeten wegens alarm. De eerste keer omdat de alarm-perimeter te klein is ingesteld, de 2de maal omdat we een volledige toer draaien en dat net iets teveel is voor ons alarm. Maar al bij al houdt ons anker zeer goed, zelfs bij meer dan 28 knopen wind (7 beaufort) blijven we rustig achter ons anker liggen. De volgende dag is de wind gezakt naar normale waarden en trekken we er met ons Luske op uit om Baiona te ontdekken.
           Dit wordt onze laatse Spaanse haven.  Het stadje bevalt ons goed. Hier willen we nog wel even blijven.
           In de haven ligt een replica van de PINTA het schip dat Amerika ontdekte. Baiona is een gezellige stad                  waar veel verwijst naar de periode van de Spaanse ontdekkingsreizigers.
Het weer is onstabiel. Zon, wolken en regen wisselen elkaar af.
Tussen de buien door varen we met de bijboot naar de wal. Daar kunnen we via wifi toch even de mails bekijken. We maken een prachtige wandeling rond de oude vesting en over de muren van het fort. Het uitzicht is fenomenaal, zeker nu het zonnetje er weer doorkomt. De foto's zoals gewoonlijk op :

Anoniem zei

Mooi dat is genieten.... zekers die foto's van op de boot... stilte, zon, rust.... wat moet een mens meer hebben!