donderdag 1 augustus 2013

Hier dan toch uiteindelijk een kort verslag van onze zomerreis.

30/06/13
Zaterdagvoormiddag zijn we vertrokken uit Colynsplaat. We waren van plan om Breskens binnen te lopen maar het weer werd steeds beter. Dus zijn we doorgevaren. We oefenen nu voor nachtzeilen. Onze kust is 's nachts wondermooi verlicht, maar dat maakt het des te moeilijker om onderscheid te maken tussen gewone lichten en boeien. Om de beurt hebben we het roer genomen (Ingrid van half 2 tot 4 's nachts en van 8 tot 12), in het begin een beetje spannend maar toch leuk.Voorbij Calais dachten we door te varen naar Dieppe. Maar er kwam zware mist op en daarom besloten we (rond de middag) om de haven van Boulogne binnen te lopen. Veiligheid voor alles hé.

We liggen nu naast een knalrode boot uit Zweden. Vriendelijke mensen, ik denk een beetje ouder dan wij. De man draagt constant een donkerblauwe alpin-pet (zoals Che Guevara) en daaronder komen mooie grijze krullen tevoorschijn. Ik heb gezien dat hij een gitaar bij heeft, misschien speelt hij vanavond wel een Zweeds slaapliedje ?

Na aankomst in Boulogne zijn we eerst gaan douchen en dan gegeten om 3u (gelijk sjiek volk). Dan wat gerust, gelezen... Daarna een wandeling gedaan door het stadje. We dachten dat gaat flauw zijn, op zondag is toch alles dicht. Nee hoor, veel winkels waren open (solden) en dan was er ook nog een grote rommelmarkt. Gezellig !

We volgen de weerberichten en beslissen morgenvroeg of we doorvaren of nog een dag blijven liggen.
In ieder geval haal ik morgenvroeg vers gevangen vis bij de vissers hier in de haven.

Vanuit Boulogne zijn we doorgevaren naar Fecamps. En... wie zien we daar liggen... onze Zweden ! Ze laten hun avondeten staan en komen ons heel vriendelijk helpen met het aanmeren.
Twee dagen later varen we van uit Fecamps in één lange trip naar Cherbourg. Hier is (vlak voor de haven) een goede plek om te ankeren. En dat moeten we toch ook nog oefenen. Anker uitgooien en goed kijken of we vastliggen. De bijboot wordt uitgehaald en opgepompt. Dan hangen we hem op aan onze nieuwe davids. Heel gemakkelijk om de bijboot neer te laten in het water (en op te halen ook natuurlijk). Ook het neerlaten van de buitenboord-motor gaat nu veel gemakkelijker.
Roger vaart een paar toertjes rond en dan besluiten we om met onze bijboot naar de stad te gaan.
Dat is wennen ! We gieren en brullen en hebben dolle pret. In het begin gaat de boot nog alle kanten op en het is een kunst om allebei in evenwicht te blijven.
Als we terug uit de stad komen, beladen met brood, franse kaas, meloen, dadels en vijgen... is het weer even een een helse kermistoer om het rubberbootje in de juistse richting en positie te krijgen.
Krom van de slappe lach varen we door de haven naar onze ankerplek. Onderweg zien we onze Zweden nog net aankomen en hun boot vastleggen. Die achtervolgen ons precies ?

Ondertussen lukt het ons al goed om het bijbootje te besturen. Oef !

2 nachten ankeren bevalt ons wel, dat gaan we nog doen.
Vanuit Cherbourg zetten we koers naar de Kanaaleilanden. Het is een flinke trip maar we hebben goed gerekend en met stroom mee gaat het goed vooruit.
Het weer is prachtig en we besluiten om niet door te varen naar Jersey maar onderweg te ankeren in een baai op het eiland Sark.
Omdat ons anker krabt, leggen we ons vast aan een bolder die eigenlijk bedoeld is voor de grote toeristische overzetboot. Die komen vannacht toch niet terug.
Gelukkig dat we die beslissing namen, want de wint trekt die nacht goed aan en we liggen de ganse nacht te wiebelen en te klotsen. Weinig slaap dus.
De volgende morgen varen we rond 8u uit en zijn van plan Jersey aan te lopen. Maar de wind zit goed om bezeild Bretagne te bereiken. Dus waarom niet ?
We verwachten tussen 18u en 19u aan te komen. Ik maak onderweg een ovenschoteltje aardappelgratin. Dan kan ik dat 20 minuten voor aankomst gewoon alleen nog in de oven schuiven. Een slaatje erbij en een stukje vlees is snel gebakken. Vergeten om een antislip onderlegger te gebruiken om mijn ovenschaaltje op te zetten. Op het moment dat mijn schoteltje goed gevuld is en klaar, komt een hoge golf en mijn lekkere patatjes vliegen ondersteboven de grond op. Mijn keukenmatje en kastjes hingen vol met patat, room en gemalen kaas. Wat een opkuis ! Maar niet getreurd ! Ik heb de bovenste lagen eraf geschraapt en terug in het schoteltje gedaan. Er is dus niet zoveel verloren gegaan. En ja het heeft toch nog lekker gesmaakt.

Ergens onderweg, komen zes jonge gasten (uit Nieuwpoort) naast ons aanleggen. Na een ganse nacht te hebben doorgevaren in een open bootje komen ze kletsnat en doodmoe aan. Zij brengen ons het nieuws dat we een nieuwe koning hebben !
Zodoende liggen we nu in St Quay Portrieux. Lekker in de haven want er is geen beschutte ankerplek. Hier aan de kopstijger hebben we goed zicht op de vissersboten die aan- en afvaren en terwijl we in de kuip eten of een boekje lezen keuren we natuurlijk ook alle zeilboten die binnenkomen.

Gisteren zijn we met de bus naar St Brieuc gereden. We hebben daar met een plannetje van de toeristische dienst, een stadswandeling gedaan. We kwamen dan voorbij de belangrijkste en mooiste huisjes en gebouwen die de moeite zijn om te zien.
Uiteraard kunnen we het niet laten om ook een wandeling te maken naar de haven. St Brieuc ligt wel aan zee maar het stadcentrum ligt hoog boven op een heuvel. De wandeling naar de haven is dus een stijle afdaling en klim. Het was (volgens plan) een wandeling van 3uur. We vertrokken om 12u en dachten om via binnenpaadjes toch sneller de haven te bereiken. Maar van bij het begin liep het al mis. Verkeerde straat ingeslagen. We hebben een paar keer de weg moeten vragen en zaten aan de verkeerde kant van de stad. De mensen bekeken ons heel raar en geloofden niet dat we te voet naar de haven gingen. Op een bepaald moment zaten we weer goed en moesten we over een hele hoge brug, over een diepe beboste ravijn. Ik durfde niet naar beneden te kijken. En van dan af zaten we helemaal op het verkeerde pad. We kwamen in een moderne woonwijk gelukkig een vrouw tegen die met haar hondje op wandel was. Ze was bereid om met ons mee te lopen tot we weer op het juiste bospad zaten. Dat bospad hadden we daarjuist al genomen maar ik kon niet geloven dat dit de goede weg was en daarom zijn we teruggekeerd. Kilometers lang volgden we een smal stijl paadje (gelukkig) naar beneden. Omringd door alleen maar bos, bos bos.
Het was de eerste keer dat we geen drinken meegenomen hadden. Dorst, grote dorst.
We leken wel Hansje en Grietje op zoek naar een haventje in plaats van een peperkoekenhuisje.
Eindelijk zagen we een beekje... water... masten...de haven. Oef. In het eerste eethuisje dat we tegenkwamen ploften we neer en bestelden een heerlijke maaltijd maar eerst en vooral een grote fles ..
Ik zag het niet zitten om die hele klim naar boven terug te doen. Gelukkig was er vlakbij een bushalte en zo kwamen we in 15 minuten weer tot in het centrum van de stad .

Morgenavond is het hier vuurwerk. Dus vertrekken we morgenvroeg naar St Cast (in de buurt van St Malo). Maar als de wind toch anders draait, kan het zijn dat we richting Jersey nemen. We zien het morgen wel.

In St Cast liggen we op de eerste rij om te genieten van het prachtige uitzicht op de baai en het vuurwerk (14 juli). Een wandelpad langs de rotsen leidt ons naar het dorp met gezellige winkeltjes en een overheerlijk ijssalon. Zulke ijscoupes hebben we nog nooit gezien ! We blijven expres nog een dagje langer om 's anderendaags nog een andere coupe te kunnen proberen.
Van daar gaat het terug richting Sark. Onderweg komen we in een 'windstilte', prima weer om een vislijntje uit te gooien.
Ik kon mijn ogen niet geloven, na amper 15 minuten had Roger al 4 mooie makrelen gevangen. Als een volleerde visboer werden de vissen gedood (met een hamer) en later gebakken en gefileerd. Die eten we morgen bij ons slaatje.

De makreel was echt super-lekker !!!
We zijn donderdag-morgend vertrokken naar Dieppe (30 mijl dat is ongeveer 5 à 6 u varen). We vertrokken goed op tijd (tegen de stroom in) want tegen de avond werd zwaarder weer voorspelt. Maar rond 14u begon de zee zich al op te bouwen. We kregen heel wat water in de gangboord en waren blij toen de haven van Dieppe in zicht kwam. Tegen 16u zijn we binnengevaren.
Het is hier een gezellig havenstadje met leuke winkels.
Als echte matrozen hebben we in bijna elke haven onze 'verwen'-adresjes. Ook hier in Dieppe gaan we langs bij :onze lekkere bakker, onze beste groenteboer, en onze lekkerste traiteurzaak... Soms is het moeillijk om te kiezen en kopen we teveel. Maar het geraakt allemaal wel op. Van goede zeelucht krijgt een mens honger.

Het weer is schitterend. Vandaag was het hier markt, gezellig druk.
Morgen zondag 21 juli vertrekken we in alle vroegte (om het hele tij mee te hebben) terug naar Boulogne. En zo stilaan weer richting Nederland.